Jak korzystac

Do bani wchodzimy po ok. 1,5-2h od ostatniego posiłku. Posiłek powinien być lekkostrawny. Nie można jednak być na czczo. Nie należy też spożywać zbyt dużej ilości płynów, ponieważ powoduje to niepotrzebne obciążenie nerek. Picie płynów nie powoduje zwiększenia się ilości potu. Pocenie w takim przypadku wzrasta minimalnie. Człowiek zdrowy przy korzystaniu z bani po pewnym czasie (4-5 cyklach) przestaje się pocić i jest to naturalne. Oddychamy ustami. Należy też osłonić głowę, uszy i nos. Wskazana jest duża czapka wełniana na głowę, zakrywająca uszy. Jednak jeśli komuś odpowiada temperatura i nie chce zakładać czapki, nie ma przeciwwskazań. Baniowicz musi się czuć komfortowo.

W trakcie pocenia się wydalane są z potem sole mineralne, które po wizycie w bani należy uzupełnić, np. poprzez jedzenie warzyw.

Korzystanie z bani ma znaczenie higieniczne, zdrowotne, hartuje organizm i pozwala na odprężenie i relaks. Podczas pobytu w parzelni używa się dodatkowo witek brzozowych, dębowych lub nawet eukaliptusowych, czyli gałązek z liśćmi zielonymi w czasie lata lub suszonymi zimą. Suszone witki potrzebują jednak odpowiedniego przygotowania przed ich użyciem, aby liście nie odpadły. Ponadto suszone są lepsze, ponieważ uwalniają lepiej olejki eteryczne.

Nie należy po ochłodzeniu się w wodzie wycierać ciała, ponieważ suche ciało dodatkowo będzie wydzielało pot.Witki służą do lekkiego masowania całego ciała od stóp do ramion przy wysokiej temperaturze i wilgotności. Używanie witek powoduje lepsze rozgrzanie ciała. Uważa się, że ciepło jest „wbijane" w ciało za pomocą witek na ok 3-4cm w głąb. Rozszerzają się naczynia podskórne, uwalniają się toksyny i skóra oraz ciało samoistnie oczyszcza się. Schładzanie stosuje się do momentu wystąpienia szczypania skóry. Po takim rozgrzaniu ciało powinno się dobrze schłodzić, najlepiej w zimnej wodzie rzeki lub jeziora. Następują duże skoki ciśnienia krwi oraz akcji bicia serca. Następnie proces nagrzewania powtarza się.Chłodzenie zawsze należy prowadzić od dołu ku górze.

Cykle przebywania w bani:
- wejście do rozgrzanej bani i nagrzewanie ciała,
- chłodzenie się po wyjściu z bani w lodowatej wodzie, bez wycierania ciała po wyjściu z wody,
- odpoczynek w wypoczywalni, regeneracja sił i nawadnianie organizmu ciepłą ziołowa herbatą z miodem, może też być kwas chlebowy (ok. 10-15min lub ile kto potrzebuje aby odpocząć);powtórzenie kilkakrotne cyklu.
- zakończenie baniowania na zimno, czyli schłodzenie, wytarcie ciała i ubranie się.

Bania jest ukojeniem dla nerwów i  ducha. Ciało i umysł odpręża się i oczyszcza.